English version of this page

Etnisk segregering i skoler og nabolag: konsekvenser og dynamikker

Dette prosjektet benytter kun de engelske nettsider. Der finner du mer informasjon om prosjektet.

undervisning

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Om prosjektet

Etnisk og sosioøkonomisk segregering i lokalsamfunn og skoler handler om enkeltpersoner og familier og deres preferanser og beslutninger om hvor de bor og hvilke skoler de sender sine barn til. Dette prosjektet har som mål å gi nye forståelser av dynamikken i segregering i skoler og nabolag.

Les mer på våre engelske sider.

Forskningsprogram

Bevilgningen til prosjektet er NOK 11 123 000.

Varighet

September 2014 - oktober 2020

Publikasjoner

  • Terje Wessel & Viggo Nordvik (2018). Mixed neighbourhoods and native out-mobility in the Oslo region: the importance of parenthood. Urban Studies.  ISSN 0042-0980.
  • Terje Wessel (2017). Det todelte Oslo - etniske minoriteter I øst og vest, I: Jørn Ljunggren (red.),  Oslo - ulikhetenes by.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202521615.  4.  s 81 - 104
  • Ingar Brattbakk & Terje Wessel (2017). Nabolagets effekt: hva er problematisk med geografisk ulikhet?, I: Jørn Ljunggren (red.),  Oslo - ulikhetenes by.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202521615.  16.  s 339 - 358
  • Are Skeie Hermansen (2017). Age at arrival and life chances among childhood immigrants. Demography.  ISSN 0070-3370.  54, s 201- 229
  • Are Skeie Hermansen (2017). Et egalitært og velferdsstatlig integreringsparadoks? Om sosioøkonomisk integrering blant innvandrere og deres etterkommere i Norge. Norsk sosiologisk tidsskrift.  ISSN 2535-2512.  1, s 15- 34
  • Are Skeie Hermansen (2016). Moving up or falling behind? Intergenerational socioeconomic transmission among children of immigrants in Norway. European Sociological Review.  ISSN 0266-7215.  32, s 675- 689
  • Are Skeie Hermansen & Gunn Elisabeth Birkelund (2015). The impact of immigrant classmates on educational outcomes. Social Forces.  ISSN 0037-7732.  94, s 615- 646

Se alle arbeider i Cristin

  • Terje Wessel (2017). Segregasjon som utfordring i byutviklingen i Oslo.
  • Gunn Elisabeth Birkelund (2016). Skolesegregering – ethniske og sosio-økonomiske skillelinjer.
  • Gunn Elisabeth Birkelund (2016). Research on ethnic and socio-economic school segregation at IAS.
  • Gunn Elisabeth Birkelund (2016). Adolescence Residential Segregation and Adult Outcomes. Evidence from Sweden.
  •  (2016). Innvandrerbarna gjør en klassereise.
  •  (2016). Høy innvandrerandel på skolen gir ikke dårligere karakterer.
  • Are Skeie Hermansen (2016). Innvandrerbarnas klassereise. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Fredrik Jansson; Gunn Elisabeth Birkelund & Mats Lillehagen (2015). Segregation within School Classes: Deriving Social Ties from Register Data.
  • Gunn Elisabeth Birkelund; Maria Brandén & Ryszard Szulkin (2015). Does School Segregation Lead to Poor Educational Outcomes? Evidence from 15 Cohorts of Swedish Ninth Graders.
  • Gunn Elisabeth Birkelund (2015). Adolescence Residential Segregation and Adult Outcomes. Evidence from Sweden.
  •  (2015). – Norske elever gjør det like bra på skoler med mange innvandrere.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 26. juni 2014 11:20 - Sist endret 14. feb. 2018 09:16