Disputas: Arnfinn Haagensen Midtbøen

Master i sosiologi Arnfinn Haagensen Midtbøen ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor).

Determining discrimination. A multi-method study of employment discrimination among descedants of immigrants in Norway

Arnfinn Haagensen Midtbøen

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 5. desember kl.16.15-17.00

Sted: Auditorium 7, Eilert Sundts hus

Tittel: Incidence and explanation of ethnic penalties in labour markets of
industrialized nations

Bedømmelseskomité:

• Professor Anette Borchorst, Institutt for Statskundskab, Aalborg Universitet
  • Professor emeritus Anthony Heath, Oxford University
  • Professor Torkild Lyngstad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitet i Oslo

Leder av disputas:

Professor og visedekan for forskning Geir Bjarne Asheim, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitet i Oslo.

Veiledere:

Møter unge menn og kvinner med pakistanske navn større barrierer i tilgangen til arbeidslivet enn søkere med norske navn, selv når de skriver prikkfritt norsk, har all skolegang og høyere utdannelse fra Norge, og alle kvalifikasjonene er like? Hva kan i så fall forklare at slik diskriminering forekommer?

Denne avhandlingen adresserer disse problemstillingene på bakgrunn av et omfattende empirisk datamateriale: For det første ved bruk av et felteksperiment. 900 par med fiktive jobbsøknader, der den eneste forskjellen mellom kandidatene er at én hadde et pakistansk navn og den andre et typisk norsk navn, ble sendt til reelle stillingsutlysninger. For det andre ble det gjennomført 42 kvalitative dybdeintervjuer med et utvalg av arbeidsgiverne hvis ansettelsespraksis ble gjort til gjenstand for observasjon i eksperimentet.

Felteksperimentet viser at sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med 25 prosent dersom søkeren har et pakistansk navn sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med norske navn. Samtidig er det store forskjeller mellom ulike deler av arbeidsmarkedet; diskriminering er for eksempel langt mer utbredt i privat sektor enn i offentlig sektor.

Intervjuene viser at forklaringene på diskriminering må søkes på ulike nivåer. Mange arbeidsgivere sammenkobler et utenlandsk navn med stereotypier knyttet til innvandrere, for eksempel svak språkbeherskelse og utdannelse tatt i utlandet – selv om dette er faktorer som ikke er relevante i de fiktive søknadene. Valget av kandidater til jobbintervju henger også sammen med strukturer og prosedyrer på bedriftsnivå. For eksempel later formaliserte ansettelsesprosesser til å sikre likebehandling, mens ansettelser basert på skjønn gir rom for beslutninger basert på etniske stereotypier og dermed for diskriminering.

Avhandlingen dokumenterer at etnisk diskriminering i Norge er et problem, selv for den oppvoksende generasjonen av innvandrernes etterkommere som må bære fordommer og stereotypier knyttet til sine foreldre på sine skuldre i møtet med arbeidslivet. Dette er et problem for en gruppe individer som ikke får vekslet sine prestasjoner i utdanningssystemet inn i relevant arbeid. Det er et problem for norske arbeidsgivere, som går glipp av kvalifisert arbeidskraft. Og det er et problem for det norske samfunnet, som ikke kan akseptere at en voksende del av befolkningen systematisk nektes likebehandling i arbeidsmarkedet.

Vitenskapelig sammendrag

For mer informasjon