Disputas: Vibeke Opheim

Cand.polit. Vibeke Opheim ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Student Finance in a Welfare State: Effects of Reducing Economic Barriers to Higher Education in Norway

Prøveforelesning

Fredag 21. november 2008 kl. 9.15-10.00 i Store fysiske auditorium, Fysikkbygningen.

Tittel: Discuss different theoretical perspectives on the impact of student financing policies on student behaviour in the context of a modern welfare state regime

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Hans Vossensteyn, Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS), Universiteit Twente
2. opponent: Professor Claire Callender, School of Continuing Education, Birkbeck, University of London

Komiteens administrator: Professor Gunn E. Birkelund, Department of Sociology and Human Geography, University of Oslo

Leder av disputas:  Arne Mastekaasa

Veileder:  Geir Høgsnes

Sammendrag

Hvilken betydning har studiestøtten fra Lånekassen for studentenes gjennomføring av utdanningen? Hvordan påvirker tilbakebetalingen av studielånet den økonomiske situasjonen etter fullførte studier? Og hvilken rolle spiller studentene sosiale bakgrunn? Dette er blant spørsmålene som stilles i doktorgradsarbeidet til Vibeke Opheim. Avhandlingen består av fire selvstendige artikler samt en sammenbindende innledning til artiklene. Artiklene dekker ulike aspekter knyttet til studiefinansiering, samt analyser og diskusjon av privatøkonomiske kostnader og utbytte av høyere utdanning i Norge.

Et sentralt tema i avhandlingen er betydningen av endringene i Lånekassens støttesystem som ble innført som del av Kvalitetsreformen i høyere utdanning. Endringene startet høsten 2002, blant annet med en gradvis innføring av progresjonsavhengige stipend (også kjent som “konverteringsordningen”). Det norske studiefinansieringssystemet har utvilsomt bidratt til å redusere de økonomiske barrierene i utdanningssystemet, og dermed bidratt til utjevning av sosiale forskjeller. Det er relativt små sosiale forskjeller i studentens behov for og bruk av studiestøtten. Det er også små sosiale forskjeller ved overgangen til arbeidslivet. De siste endringene synes blant annet å ha medført en økning i andelen studenter som mottar studiestøtte. Studentene arbeider i tillegg litt mer ved siden av studiene nå enn tidligere. Derimot synes ikke endringene å ha hatt særlig betydning for studentenes gjennomføring av studiene.

Vibeke Opheim tok cand.polit.-graden i 1999. Arbeidet med avhandlingen er utført ved NIFU STEP – Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Publisert 24. sep. 2010 14:05 - Sist endret 25. juli 2023 12:21