Publisert 21. des. 2018 18:11

- Det er jo rene universitetet det folk driver med på fritiden, sier Lise Kjølsrød. I sin nye bok argumenterer sosiologen for at «voksnes lek» som fjellklatring og kunstsamling, ikke bare er viktig for en selv, men også for samfunnet.

Publisert 16. okt. 2018 12:03

Det er store skilnader på folks formue i Noreg, og aller størst er skilnadene i Oslo, ifølgje førsteamanuensis Øyvind N. Wiborg.

Publisert 14. aug. 2018 10:59

De fleste nikker og smiler når ord som inkludering og mangfold kommer opp. Et casestudium om Olafiagangen på Grønland viser derimot at noen typer mangfold er uønsket, og at inkludering også har en ekskluderende bakside.

Publisert 15. mai 2018 13:27

«Alle skal med» er gjennomgangsmelodien på Norges nasjonaldag. Sosiologer ved Universitetet i Oslo har tatt for seg 17.-mai-taler av ordførere, som bestreber seg på å opprettholde et inkluderende «vi», men som likevel gjerne ender i et «oss» og et «dem».

Publisert 30. apr. 2018 15:47

Usikkerhet om egen framtid, manglende anerkjennelse og dårligere fellesskap på arbeidsplassen er noen av konsekvensene ved stor bruk av vikarbyråer. Vikarer har en svak posisjon og kan lettere bli utnyttet, viser ny forskning.

Publisert 8. mars 2018 08:08

#Metoo-kampanjen som feide over verden og Norge før jul går inn i det som kalles feminismens fjerde bølge. Professor Cathrine Holst synes kvinnene i dagens kvinnekamp ser ut til å stå mer samlet enn ved årtusenskiftet.

Publisert 29. jan. 2018 10:35

Fattige i Norge opplever diskriminerende holdninger og stigmatisering, spesielt i møte med offentlige myndigheter.  –De opplever å ikke bli sett eller anerkjent som vanlige samfunnsborgere, ifølge Ariane Bækkelund.

Publisert 15. jan. 2018 10:09

Det er mer stas med noen sykdommer enn andre. Forskning over 25 år viser at hjerteinfarkt, leukemi og hjernesvulst er de som rangeres høyest, mens fibromyalgi og psykiske lidelser ligger på bunn.