Publisert 19. des. 2017 13:41

Vi ser nå en utvikling i Norge der flere straffes og lengden på dommene øker, ifølge Victor Lund Shammas som nylig forsvarte sin doktorgradsavhandling ved UiO om utviklingen i den norske kriminalomsorgen.

Publisert 29. nov. 2017 16:08

Logistikkagenter i Sør-Kina bruker kompressorer på varene før de stuer containerne stappfulle og sender dem til Vest-Afrika. På den måten skviser de mest mulig profitt ut av produktene i knallharde og ustabile markeder.

Publisert 20. sep. 2017 20:39

Skal vi ha tilgang på god kaffi i framtida, må kaffidrikkarar spørje seg kva kaffien betyr for dei og kva dei er villige til å betale, meiner ISS-stipendiat Milda J. Nordbø.

Publisert 23. aug. 2017 10:17

- Oslo er på mange måter en etnisk delt by hvor en stor del av byens ikke-vestlige innvandrerbefolkning har bosatt seg i østlige bydeler. Det vil ikke være urimelig å tenke at også barn av ikke-vestlige innvandrere som har vokst opp i multikulturelle nabolag føler en sterk tilhørighet til disse, sier Pål Oskar Hundebo.

Publisert 2. juli 2017 07:00

22. juli-kommisjonen i Norge var lukket og dominert av direktører og eksperter. Kommisjonen for lagring av atomavfall i Tyskland var åpen og dominert av interessegrupper og politikere. Hva fungerte best?

Publisert 25. apr. 2017 12:48

Andelen samlivsbrudd har økt kraftig de siste 40 årene og en ny undersøkelse viser at par med barn ikke er beskyttet mot denne økningen. - Vi er overrasket over at det er like stor økning i samlivsbrudd blant foreldre som blant barnløse, sier forsker Rannveig K. Hart ved UIO.

Publisert 6. mars 2017 22:03

- Ved å tilby alle barn over ett år gratis barnehage og gi barnetrygd kun til lavinntektsfamilier, vil vi kunne redusere barnefattigdommen i Norge, sier Anne Lise Ellingsæter, professor i sosiologi ved UIO og leder for barnefamilieutvalget.

Publisert 25. jan. 2017 08:56

Barneforeldre i Groruddalen er meir fornøgde enn media kan gje inntrykk av, ifølgje Malin Brevigh Nilsen. I ei masteroppgåve støtta av Osloforskning har ho undersøkt trivselen til innbyggjarar i det store dalføret nordaust i Oslo.