Smarte folk deler på bilen

Om bare fire år skal hver femte bil i Oslo være borte fra veiene. Å dele på biler og sykler, er en selvfølge i den smarte byen.

Artikkelen er skrevet av Trine Nickelsen og tidligere publisert i Apollon

BILEN SKAL BORT: Innen 2020 skal hver femte bil i Oslo bort. Et forsiktig anslag sier at én delebil kan erstatte ti privatbiler på veiene. Om vel 5000 delebiler kunne avløse de knapt 55 000 bilene som Oslos privatbilpark skal reduseres med, så er målet nådd. Trafikken på bildet er allerede borte; trafikken her går nå under bakken. Foto: Daniel78. Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Generisk

Vi reiser mer enn noen gang, og aller mest med bil – alle gode klimaforsetter til tross. På førti år er bruken femdoblet. Mer enn 2,5 millioner biler fyller nå norske veier og bygater, og antallet øker jevnt og trutt. Mens det i 1970 var drøyt fem personer per bil, er det i dag mindre enn to. Den norske gjennomsnittsbilen står parkert i 23 timer og 30 minutter i døgnet. Kanskje på tide å dele?

– Framtidens storbyer tilhører også bilen, mener byforsker Lars Böcker, men bare hvis vi deler den med noen.

Forsiktige anslag sier at én delebil kan erstatte ti privatbiler på veiene.

Les hele artikkelen i Apollon

Av Trine Nickelsen, Apollon
Publisert 24. mai 2016 08:38 - Sist endret 27. okt. 2017 13:07