Publisert 8. des. 2014 14:55

Å kjempe for kinesiske migrantarbeideres rettigheter - uten å tråkke over grensen for hva myndighetene tillater - er en vanskelig balansekunst.  Men grasrotorganisasjonene våger stadig mer, viser fersk doktoravhandling.

Publisert 25. nov. 2014 12:42

Folk elsker å mimre om en rosenrød fortid. I sin phd-avhandling viser Hans Erik Næss at nostalgiske minner ikke er en hindring, men tvertimot et viktig verktøy for å utvikle rallysporten.

Publisert 10. sep. 2014 14:27

I løpet av én generasjon går norsk-pakistanske mødre fra et liv som hjemmeværende til et liv der yrkesdeltakelse og barnehage er selvsagt.

– Overgangen har skjedd overraskende fort, mener forsker Marjan Nadim.

Publisert 5. sep. 2014 14:16

De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge. Vel å merke for å være sammen med barna, ikke for å stelle hus og mann.

Artikkelen er tidligere publisert av KILDEN: informasjonssenter for kjønnsforskning

Publisert 17. juli 2014 12:26

For mange nordmenn blir alderdommen prega av barrierar for å komme seg ut og rundt. Enkle grep kan gjere det lettare for eldre å delta i samfunnet utanfor heimen, ifølgje ein ny doktorgrad.

Publisert 16. juni 2014 14:05

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft etterspør mer ungdomsengasjement i klimasaken. Forskningsprosjektet Voices of the Future viser at mange ungdommer trenger informasjon, praktisk erfaring og støtte for å engasjere seg.

Artikkelen er tidligere trykket i KLIMA: Norsk magasin for klimaforskning

Publisert 29. apr. 2014 13:54

Stadig færre norske ungdommer røyker. Men snuserne blir flere. Samlet sett mener professor Willy Pedersen det er gledelige nyheter.

Publisert 20. mars 2014 13:57

Karen O’Brien, hovedforfatter av FNs klimapanels neste rapport, er optimist. For det er vi som samfunn som sitter med nøkkelen til å gjøre endringene som trengs.

Publisert 13. mars 2014 14:20

Fremstillingene av funksjonshemming i film og bøker er for stereotype, mener postdoktor Jan Grue.