English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Publisert 13. des. 2022 10:19

En stor andel av arbeidsinnvandrerne, særlig fra Sentral- og Øst-Europa, er lite integrert i Norge. Et utvalg, ledet av Arnfinn H. Midtbøen, anbefaler en forsterket innsats for integrering og tar til orde for en differensiert integreringspolitikk.

Publisert 9. mars 2022 09:05

Studieprogrammene ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi retter seg aktivt inn mot et voksende arbeidsmarked: - Få fag har samme forutsetning for å sikre sosial bærekraft som samfunnsgeografi, sier daglig leder av Rodeo arkitekter.

Publisert 13. des. 2021 11:31

Kaffebøndene i Guatemala har store utgifter i møte med soppangrep og tørke, men prisen på kaffe er den samme. Hva skal til for at en global verdikjede tilpasser seg klimaendringene?

Publisert 1. des. 2021 10:16

Undervisere ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi tar sjanser i auditoriet: - Forelesning er et format som blei funnet opp i ei tid der folk knapt nok hadde lærerbøker.

Publisert 25. okt. 2021 13:46

Nordmenn med minoritetsbakgrunn ønsker mer minoritetskompetanse i storsamfunnet, ifølge sosiolog: - Folk som er hvite opplever ikke hudfargen sin som meningsfull.

Publisert 29. juni 2021 12:29

Forskjellen i formue mellom nordmenn er nå langt større enn i flere andre europeiske land. Marianne Nordli Hansen og Maren Toft er intervjuet av forskning.no etter å ha skrevet om norsk ulikhet i verdens høyest rangerte tidsskrift for sosiologisk forskning.

Publisert 14. juni 2021 10:33

Antimuslimske holdninger har blitt mer utbredt i Europa de siste tretti årene, men det er viktig å skille mellom kritikk av enkelte former for islamsk praksis og troen på muslimsk maktovertakelse, skriver Katrine Fangen i et essay på forskning.no.

Publisert 19. mai 2021 11:43

Antall studier av psykedelika har blitt mangedobla de siste årene. I Små steder, store spørsmål, en serie fra podkasten Universitetsplassen spør Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig om vi står midt i en revurdering av rusfeltet. Sosiolog Willy Pedersen og antropolog Anna Høifødt er gjester.

Publisert 6. mai 2021 08:29

Ulikhetene øker i Norge, likevel er det ingen som snakker om klasse. Sosiolog Maren Toft er gjest i Små steder, store spørsmål, en serie fra podkasten Universitetsplassen med antropologene Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig.