Kunnskap
Kandidaten …
- er i kunnskapsfronten innen sitt fagområde og behersker fagområdets vitenskapsteori og metoder
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet
- kan plassere egen forskning innenfor en større faglig og forskningsmessig sammenheng
Ferdigheter
Kandidaten …
- kan formulere problemstillinger for og planlegge forskning og faglig utviklingsarbeid
- kan gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
- kan gi tilbakemelding på andres arbeider innen eget fagområde
Generell kompetanse
Kandidaten …
- kan identifisere relevante etiske problemer i egen og andres forskning, og utøve egen forskning med høy faglig integritet
- kan bidra selvstendig i komplekse, tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler, og delta i debatter innenfor sitt fagområde i internasjonale fora
- kan bidra med faglig vel funderte innspill i den norske samfunnsdebatten
- kan vurdere behov for, ta initiativ til og drive faglig basert nyskapende virksomhet