Aktuelle saker

• Torsken utpekt som havets kylling: Lar seg ikke så lett økonomisere 11. mars 2024 14:07

Det grønne skiftet har skapt en sterk interesse for å utnytte havets økonomiske muligheter, men havet lar seg ikke så lett økonomisere. Det kommer fram i en omfattende studie, som blant viser hvordan torsken har motsatt seg å bli et oppdrettsdyr.

• Daniel Quintana beæret over å få Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere  7. mars 2024 07:08

- Jeg er dypt beæret over å få denne prisen. Som en som studerer hjernen, er denne anerkjennelsen spesiell, siden den er oppkalt etter Fridtjof Nansen, som hadde banebrytende bidrag til nevrovitenskapen. Det sier førsteamanuensis ved Psykologisk institutt Daniel Quintana. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i realfag og medisin.

• Tore Wig får Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere   6. mars 2024 15:57

- Det er veldig stort for meg å få en belønning i Fridtjof Nansens navn, særlig i disse tider med brutale kriger i Ukraina og på Gaza, og alvorlige trusler mot demokratiet internasjonalt, sier professor ved Institutt for statsvitenskap, Tore Wig. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i kategorien humaniora og samfunnsvitenskap.

• To år siden invasjonen: En unntakstilstand å forske på Ukraina 22. feb. 2024 17:01

- Grensen mellom det private og det profesjonelle har blitt visket ut etter at Russland invaderte Ukraina, sier samfunnsgeograf og professor Michael Gentile. Han har tett kontakt med kollegaer i Ukraina og har besøkt landet seks ganger siden den russiske invasjonen.

• Norges handlingsrom og autonomi varierer mellom politikkområder 20. des. 2023 16:08

I en ny bok gis handlingsrom, autonomi og suverenitet et sterkere og tydeligere innhold enn i tidligere debatter. Under en boklansering og debatt i november diskuterte forskere Norges handlingsrom under EØS-avtalen.

• Derfor er miljøavgifter bedre enn subsidier, ifølge økonom 11. des. 2023 16:07

Samfunnsøkonom Katinka Holtsmark heier på avgifter. De har nemlig noen fordeler som subsidiene mangler.