Finn en forsker ved Økonomisk Institutt
Søk på navn eller fag- og arbeidsområde.
Vurderer du å ta en Ph.d.?
Det samfunnsvitenskapelige fakultetet er forskningsintensivt, og høyt rangert internasjonalt. Samfunnet har behov for kandidater med sterke analytiske evner. Vårt ph.d.-program vil gi deg en forskerutdanning med fokus på akademisk eksellens.
-
Våg å vite-pris for masteroppgave om grønnere kosthold i Norge
Masteroppgave i samfunnsøkonomi viser at midlertidige tiltak for å gjøre kostholdet grønnere kan gi en permanent endring av norske spisevaner.
-
Derfor er miljøavgifter bedre enn subsidier, ifølge økonom
Samfunnsøkonom Katinka Holtsmark heier på avgifter. De har nemlig noen fordeler som subsidiene mangler.
-
Samfunnsinnovasjoner: Forskning driver samfunnet framover
Mens kommersielle foretak søker om patent for å holde ideene for seg selv, handler samfunnsinnovasjon om å dele og videreutvikle ideer sammen.
-
Forskjellene har økt: Dyrtid går særlig ut over dem som har lite fra før
De av oss som tjener minst bruker en betydelig større del av lønna på mat og strøm. Mens de som tjener godt og har oppsparte midler, har langt større handlingsrom. Pandemien og krigen har ført til økt ulikhet i Norge, ifølge økonom.
Arrangementer
Department seminar. Geoffrey Barrows is a CNRS researcher affiliated at the École Polytechnique, France.
Department seminar. Eduardo Perez-Richet is an Associate Professor at Sciences Po.
Department seminar. Ruslana Datsenko is a a PhD student at the University of Oslo.
Department seminar. Frédéric Robert-Nicoud is currently an Economics professor at the Geneva School of Economics and Management (GSEM) of the University of Geneva.
Publikasjoner
- Recommendations for a future-proof electricity market design in Europe in light of the 2021-23 energy crisis (2024) Pollitt, Michael; von der Fehr, Nils-Henrik M.; Willems, Bert; Banet, Catherine; Le Coq, Chloé & Chyong, Chi Kong
- Lytt til forskningsfronten - Vårt forslag om mer lekbasert læring i SFO og på første trinn vil bidra til at barn får lære gjennom praktiske erfaringer gjennom inkluderende lek og aktivitet. (2024) Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
- Ja takk, begge deler (2024) Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]