Radikaliseres av symbolske trusler

Det samme tankemønsteret ligger bak islamisters ønske om å angripe vestlige land, som høyreradikales ønske om å bruke vold for å forsvare dem, sier Jonas Kunst.

Jonas Kunst, Postdoktor ved Psykologisk institutt

Jihadister og høyreradikale i Vesten hevder at de kjemper mot hverandre i en sivilisasjonskrig. Men hva ville erkefiendene si hvis de fikk vite at de i bunn og grunn er helt like – i alle fall psykologisk?

Det er nemlig det en forskergruppe ved Universitetet i Oslo nå har funnet ut.

I rapporten «Living Under Threat: Mutual Threat Perception Drives Anti-Muslim and Anti-Western Hostility in the Age of Terrorism» viser Jonas Kunst på Psykologisk institutt ved UiO og hans kolleger at det er akkurat de samme mekanismene som radikaliserer muslimer i Midtøsten og innvandringskritikere i vestlige land som Norge, Sverige og USA.

– Vi har utviklet en modell som kan forklare radikal og voldelig atferd i forskjellige grupper og kontekster, forteller Kunst.

Les hele artikkelen i Apollons utgave om ekstremisme - Apollon.uio.no

Publisert 13. feb. 2018 13:35 - Sist endret 13. feb. 2018 13:35