Europaekspert-finale på Forskningstorget

Klasse 9b fra Hakadal ungdomsskole vant årets finale i Europaeksperten, som ble arrangert på Forskningstorget 2013. De kunne dra tilbake med kr. 25.000 som bidrag i potten til klassetur til neste år.

Vinnerlaget fra klasse 9b på Hakadal Ungdomsskole. Fra venstre: Henriette Aurmo, Eline Storvik Grønvold, Vilde Korsan Fossneset og Heidi Melteig Brekkan. (Bilde: UiO)

Europaeksperten ble i år arrangert av ARENA for femte år på rad. Det er en kunnskapskonkurranse om europeiske forhold som har som mål å sette europeisk integrasjon på dagsorden og øke kunnskapsnivået om EU på ungdomstrinnet.

Etter å ha kommet best ut i den innledende runden på nett, møttes elever fra Hakadal ungdomsskole, Skøyenåsen skole og Tråstad ungdomsskole i finalen på scenen på Forskningstorget i Oslo fredag 20. september. Her måtte lagene gjennom tre runder med spørsmål. Quizvert Bent Sofus Tranøy loset dem gjennom en lynrunde, en hjelpemiddelrunde og en flaggrunde. Det var stor bredde i temaene, og elevene ble spurt om Norge og EU, EUs oppbygging og medlemsland, økonomi og penger, historie og EU i verden. Lagenes innsats var upåklagelig, men klasse 9b fra Hakadal vant en klar seier og kunne stolte og fornøyde ta med seg diplom og et beløp på kr. 25.000 til sin europatur i 10. klasse.

Elevene fra Skøyenåsen skole og Tråstad ungdomsskole i Kongsvinger dro heller ikke tomhendte hjem fra Forskningstorget. De kunne til stor jubel ta med seg en økt premiesum som sine bidrag til klassetur: 9. klassingene fra Tråstad ungdomsskole fikk andrepremien på kr. 10.000 mens klasse 9e fra Skøyenåsen skole endte på en knepen tredjeplass og dro hjem med kr. 5.000.

ARENA takker alle klassene for innsatsen og ønsker dem god tur til Europa neste år!

Publisert 27. sep. 2013 12:30 - Sist endret 4. sep. 2018 14:16