English version of this page

Registrer deg for å motta nyhetsbrev og invitasjoner til arrangementer.

Publisert 12. mai 2023 22:23

NAV-skandalen viste flere svakheter i nasjonale etaters forståelse og implementering av EU-retten. Hvordan skjedde dette og hva kan vi lære av det? ARENA arrangerte en workshop for å diskutere disse temaene.

Publisert 17. feb. 2023 15:09

Det samfunnsvitenskapelige fakultetet får to nye Marie Curie-prosjekter fra det Europeiske Forskningsrådet. ARENA er så heldige å få besøk av den ene, mens den andre går til Institutt for sosiologi og samfunnsfag.

Publisert 21. des. 2022 09:14

Norge har et omfattende samarbeid med EU innen klima og miljø, og er påkoblet flere av EUs tiltak i den grønne omstillingen. Dette snakket klima- og miljøminister Espen Barth Eide om under årets ARENA-forelesning.

Publisert 31. jan. 2022 15:58

Det er bred enighet om behovet for en kunnskapsbasert forvaltning, men eksperter opptrer ikke alltid rent faglig og nøytralt. ARENA-forskere har undersøkt hvordan eksperter kan holdes ansvarlige.

Publisert 15. nov. 2021 20:50

– Den anti-demokratiske sykdommen kan spre seg, sa Adam Bodnar, Polens tidligere ombudsmann for menneskerettigheter under årets ARENA-forelesning. Han understrekte at den viktigste lærdommen fra Polen er å verne om uavhengige institusjoner.

Publisert 9. nov. 2021 10:10

– For folk i Polen står demokratiet på spill, men også den antidemokratiske utviklingen kan bli en eksistensiell trussel for hele EU, sier Adam Bodnar, Polens tidligere ombudsmann for menneskerettigheter. Bodnar holder ARENA-forelesningen den 11. november.

Publisert 14. mai 2020 12:23

– EU har gjort akkurat det vi kunne forvente: svært lite, sier Jarle Trondal. ARENA-forskeren forklarer hvorfor EU ikke har reagert raskere på covid-19, og hvordan det europeiske samarbeidet likevel trolig vil komme sterkere ut av krisa.

Publisert 29. okt. 2019 13:46

Fortida som øystat og imperium gir brexit-lengslene om utenforskap britiske særtrekk. Men hvorfor er det så vanskelig å ta kontrollen tilbake fra EU?

Publisert 30. aug. 2019 11:24

Hva kan vi lære av Brexit? Hva kan vi forvente av det nye Europaparlamentet og den nye ledelsen i Europakommisjonen, og hva betyr dette for Norge? Dette var sentrale tema da ARENA deltok på Arendalsuka.

Publisert 8. mars 2019 10:19

Mange fryktet likestillingspolitiske tilbakeslag da Norge ble med på EØS-avtalen. 25 år senere viser forskningen at resultatet så langt heller har vært en vinn-vinn-situasjon, sier professor Cathrine Holst i dette intervjuet på den internasjonale kvinnedagen.

Publisert 11. des. 2018 14:48

Differensiering og fleksible relasjoner med EU blir ofte oppfattet å være et uttrykk for landenes uavhengighet og autonomi. Ny forskning fra ARENA tyder på at det kan være stikk motsatt, noe som lover dårlig for britene etter Brexit.

Publisert 3. apr. 2018 20:06

Den europeiske sentralbanken fikk en ny og viktigere rolle under den dramatiske eurokrisen. Jørgen Bølstad ved ARENA har forsket på hvordan bankens nye funksjon som lender of last resort ikke bare reddet euroen på kort sikt, men også kan forhindre fremtidige kriser i Europa.